În contextul dezbaterii aprinse privind eliminarea vizelor de călătorie în SUA pentru români, Raisa Enachi, deputat în statul Român, a stârnit atenția opiniei publice printr-o postare pe Facebook dedicată acestei chestiuni sensibile. Într-o analiză profundă și critică, Enachi subliniază că această temă este nu doar complexă și controversată, dar și plină de „un optimism nefondat”. De ce? Pentru că România se confruntă cu obligația de a implementa integral acquis-ul Schengen, inclusiv în ceea ce privește vizele de scurtă ședere, conform unei decizii recente a Consiliului Uniunii Europene.
Mesajul deputatului Raisa Enachi este prezentat mai jos:
„Eliminarea vizelor de călătorie în SUA pentru români este o temă complexă, controversată și de „un optimism nefondat”
De ce România este obligată să aplice integral acquis-ul Schengen, inclusiv pentru vizele de scurtă ședere?
Vechiul act normativ prevedea: cetățenii Statelor Unite ale Americii sunt scutiți de la obținerea vizei de intrare în România pentru o ședere de până la 90 de zile pe semestru începând din 2002. După această perioadă, ei trebuie să solicite o viză de lungă ședere dacă doresc să rămână în continuare în țară.
Guvernul vine cu redactarea acestui act normativ care elimină această obligație pentru cetățenii americani, în conformitate cu aderarea României la spațiul Schengen aerian și maritim din 31 martie.
România este obligată să aplice integral acquis-ul Schengen, inclusiv pentru vizele de scurtă ședere, din cauza deciziei Consiliului Uniunii Europene. La 4 ianuarie 2024, a intrat în vigoare Decizia (UE) nr. 210/2024, care impune aplicarea uniformă a regulilor Schengen în România.
Astfel, prin acest act normativ, cetățenii Statelor Unite ale Americii sunt scutiți de obligația de a deține vize de lungă ședere, beneficiind astfel de o procedură simplificată pentru șederi prelungite în România și alte state Schengen.
Să nu uităm că în Senatul Statelor Unite zace un proiect de lege, inițiatori fiind doi senatori americani democrați și unul republican, care susțin că șeful Homeland Security, echivalentul SUA al Ministerului de Interne, poate să includă România în Programul Visa Waiver și fără respectarea criteriilor de admitere stipulate de Legea Imigrației și Naționalității, dintre care cel mai important și mai dificil de îndeplinit este chiar cel al scăderii ratei de refuz al vizelor de călătorie solicitate de români la sub 3%.
Astfel, o declarație contrară apare în presă prin ianuarie, din partea consulul general al Ambasadei SUA la București, John Gimbel, ce declară că 1 decembrie 2025 ca dată pentru eliminarea vizelor de călătorie în SUA pentru români este una de un optimism nefondat, că România trebuie să ajungă la un procent de refuz de sub 3% pentru a intra în Visa Waiver și că decizia de acceptare în Program nu este una politică.
Cum de înțeles, așteptările românilor pentru intrarea fără viză în SUA în 2025, conform promisiunilor făcute de prim-ministrul Ciolacu, rămân în așteptare, având impus faptul că România trebuie să îndeplinească anumite criterii?
Monitorul Oficial, Partea I nr. 596 din 26 iunie 2024 a fost publicată Hotărârea nr. 690/2024 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 732/2002 privind exceptarea unilaterală a cetățenilor Statelor Unite ale Americii de la obligativitatea obținerii vizei de intrare în România.
Proiect de lege privind ridicarea vizelor pentru călătoriile românilor în SUA zace în Senatul american.
Cetățenii americani nu vor mai fi obligați să solicite viza de lungă ședere.”