Ordonanța adoptată recent poate duce la situații în care șoferi nevinovați să fie privați de permisul de conducere. Această decizie a generat o petiție de protest semnată online și a stârnit o serie de controverse în opinia publică. Potrivit acestei ordonanțe de urgență, aprobată pe 28 iunie 2024 de Guvernul României, se modifică Codul Rutier în privința modalităților de control în trafic. Astfel, conform OUG 84/2024, conducătorii auto care refuză testul cu aparatul DrugTest și solicită o probă de sânge vor avea permisul suspendat până la obținerea rezultatelor analizelor biologice.

Înainte de această modificare legislativă, șoferii aveau posibilitatea să opteze pentru un examen clinic în cazul refuzului testului antidrog cerut de polițiști în trafic. Dacă rezultatul examinării medicale arăta că sunt apte, aceștia își păstrau permisul până la finalizarea analizelor de sânge sau urină. Schimbarea adusă de guvern a stârnit nemulțumire în rândul populației, alimentând dezbateri aprinse online. Oamenii contestă noile prevederi, considerându-le abuzive și susținând că încalcă dreptul constituțional la liberă circulație.

În semn de protest, o petiție online lansată pe 3 iulie de comunitatea Declic a strâns în mai puțin de 48 de ore 100.000 de semnături, cerând anularea OUG 84/2024. Inițiatorii petiției susțin că această ordonanță poate duce la suspendarea permiselor pe nedrept, întrucât o parte semnificativă dintre testele antidrog efectuate de poliție ar putea avea rezultate greșite, fals pozitive. Criticii susțin că această măsură poate afecta grav zeci de mii de șoferi nevinovați, pentru care conducerea auto reprezintă mijlocul de trai sau singura modalitate de a ajunge la locul de muncă.

Expertul în politici publice legate de droguri, Vlad Zaha, a subliniat că noile reglementări transformă lupta împotriva consumului de droguri într-un conflict împotriva cetățenilor obișnuiți și solicită eliminarea acestor prevederi din Ordonanța 84. Organizația APADOR-CH a criticat, de asemenea, modificarea recentă a Codului Rutier, argumentând că aceasta încalcă dreptul fundamental al omului la liberă circulație, întrucât testele rapide utilizate au o rată semnificativă de erori.

În timp ce juriștii consultanți de Libertatea văd noile reglementări ca o măsură de precauție necesară similară cu arestul preventiv în cazul suspiciunii rezonabile de comitere a unei infracțiuni, alții consideră că interesul societății nu ar trebui să prevaleze în detrimentul drepturilor individuale.

În opinia avocatului, există o analogie între arestarea preventivă și retragerea permisului de conducere în baza unui test de droguri. El susține că o persoană poate fi arestată preventiv și ulterior achitată, la fel cum un șofer poate fi suspendat preventiv din cauza rezultatului unui test de droguri, care mai apoi se dovedește a fi incorect. Avocatul explică că aceste măsuri sunt justificate pentru a proteja siguranța publică și subliniază că interesul societății trebuie să primeze în fața interesului individual, în conformitate cu practica europeană.

O.U.G. nr. 84/2024 a adus modificări semnificative în Codul Rutier, reglementând noile proceduri pentru verificarea consumului de alcool și substanțe psihoactive. Potrivit comunicatului Poliției Române, în cazul șoferilor care refuză testarea, aceștia sunt conduși la unități medicale pentru recoltarea de mostre biologice, fără a se întocmi dosare penale până la confirmarea rezultatelor analizelor de laborator.

Poliția Română justifică aceste măsuri prin necesitatea de a proteja viețile și sănătatea participanților la trafic și subliniază că aparatul DrugTest, deși nu este perfect, nu are o rată de erori atât de mare precum se vehiculează în opinia publică. În perioada 2021-2023, aproximativ 15-20% din rezultatele testelor au fost infirmate la nivel național.

Statisticile poliției arată că, în primele 5 luni ale anului 2024, au fost aplicate peste 877.000 de sancțiuni contravenționale, cu 86.000 de permise reținute și 41.000 de certificate de înmatriculare retrase. În aceeași perioadă, au fost depistați 11.662 de șoferi sub influența alcoolului și aproximativ 1.800 sub influența drogurilor, înregistrându-se peste 300 de rezultate fals pozitive la testele DrugTest.

În ceea ce privește accidentele, în perioada 13 iulie 2023 – 31 mai 2024 au avut loc 51 de accidente mortale cauzate de alcool și 5 cauzate de droguri, în scădere față de perioada similară din anul precedent.

Aceste informații au fost furnizate de către: https://www.libertatea.ro/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.