De ce sunt elevii români analfabeți funcțional? Gheorghița Badea: „Există motive serioase!” / Bogdan Georgescu: „Copiii nu văd legătura dintre matematică și viață”
Gheorghița Badea, profesoară de limba română la Școala Gimnazială nr. 81 din București, și Bogdan Georgescu, profesor de matematică la Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” din București, au fost invitați la DC Edu de prof. univ. dr. Sorin Ivan. Discuția a abordat rezultatele îngrijorătoare ale testelor PISA la română și matematică, care relevă că 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional. Aceasta înseamnă că, deși pot citi un text, nu îl înțeleg complet sau doar parțial. Profesorul Sorin Ivan a subliniat gravitatea situației: „Ce înseamnă asta? Lipsă de antrenament, de capacitate intelectuală?”
Gheorghița Badea: „Motivele sunt mai serioase decât lipsa de antrenament”
Gheorghița Badea a explicat că problema analfabetismului funcțional are cauze profunde: „S-ar putea să vorbim de zone defavorizate, de abandon școlar. În mediul rural, copiii sunt adesea folosiți la munca din gospodărie, ceea ce îi împiedică să meargă la școală regulat. În mediul urban, tentațiile tehnologice sunt mari. Tehnologia, deși benefică, necesită un echilibru în utilizare, iar părinții trebuie să monitorizeze și să limiteze timpul petrecut pe dispozitive.”
Badea a subliniat și necesitatea respectării regulilor în educație și a unui suport parental adecvat: „De ce îi dau părinții telefonul la școală? Copilul trebuie să se concentreze pe alte activități acolo. Regulile există, dar în România sunt adesea încălcate. Trebuie să găsim un echilibru între utilizarea tehnologiei și activitățile educative. Dacă nu înțelegi un text, înseamnă că nu ai citit suficient încă de la începutul școlii.”
Bogdan Georgescu: „Matematica aplicată lipsește din curriculum”
Bogdan Georgescu a explicat că testele PISA sunt relevante pentru pregătirea elevilor pentru viață, dar rezultatele slabe se datorează în principal a două motive: „Primul motiv sunt zonele defavorizate, mai ales la sate, unde sunt necesare schimbări radicale. Al doilea motiv, în orașe, este lipsa de matematică aplicată, copiii nu văd legătura dintre matematică și viața de zi cu zi.”
Reformarea sistemului educațional românesc
Georgescu a pledat pentru o schimbare profundă în sistemul educațional românesc, subliniind potențialul creativ și calitățile inovatoare ale cadrelor didactice: „Avem mulți oameni creativi și de calitate, dar nu le permitem să-și pună ideile în practică. Dacă am descentraliza școlile și am lăsa directorii și echipele eficiente să implementeze schimbări, am putea deveni un model de succes pentru alte sisteme de învățământ.”
Această discuție evidențiază necesitatea unor schimbări fundamentale în educația românească pentru a aborda problema analfabetismului funcțional și pentru a îmbunătăți rezultatele elevilor la testele internaționale.