Convingerea unor români că vor primi locuințe de 35.000 de euro de la AUR are rădăcini în educația politică, financiară și economică. AUR speculează o problemă reală din societate, folosindu-se de un raționament de tipul „Ce am de pierdut?”.

Imaginile cu români stând la coadă pentru apartamente de 35.000 de euro promise de liderul AUR, George Simion, au devenit virale pe rețelele sociale. Aceste imagini au fost surprinse în orașe precum București și Cluj-Napoca. Oamenii au semnat contracte care ar garanta, în cazul în care Simion ar deveni președinte și AUR ar guverna țara, apartamente la prețuri nerealiste: 35.000 de euro (două camere), 50.000 de euro (trei camere) și 75.000 de euro (patru camere). Cei fără bani ar primi credite cu dobândă 0, iar Planul Simion prevede construirea a până la 100.000 de apartamente anual.

„Adevărul” a discutat cu George Jiglău, analist politic, și Ioan Hosu, sociolog, despre motivele pentru care unii români cred în aceste promisiuni.

Jiglău avertizează împotriva generalizării:

„Nu cred că este un fenomen generalizat. Este vorba de o minoritate a populației. Poate că numărul celor care ar crede în așa ceva e mai mare, dar nici măcar toți cei care votează AUR nu se așteaptă să primească casa de 35.000 euro după alegeri”.

Analistul subliniază că problema nu este la oameni, ci la AUR și Simion, care exploatează problema calității locuirii și prețurilor mari la locuințe.

Hosu observă că diverse grupuri demografice răspund la aceste promisiuni electorale. În fotografiile și filmările de la evenimentele AUR sunt prezenți tineri idealiști și vârstnici dezamăgiți de promisiuni neîndeplinite. Cei cu venituri mici, dar și persoane cu educație medie sau joasă sunt predispuși să creadă în astfel de promisiuni.

Oamenii votează din motive diferite, unele legate de trecut, altele de viitor. O categorie ascultă câte puțin din ambele argumente. Cei care au fost la evenimentul AUR sunt extrem de critici față de clasa politică și disperați în ceea ce privește problema locuirii.

Jiglău subliniază că problema nu este atât la toxicitatea AUR, cât la celelalte partide care au permis acumularea acestor probleme. AUR, chiar și cu un mesaj populist, reușește să atragă atenția asupra problemelor reale.

AUR nu oferă o analiză economică clară: de unde vor veni banii și cum vor fi distribuite locuințele? În Cluj, diferența față de prețul real este de circa 100.000 de euro. Hosu concluzionează că, deși mesajele AUR sunt menite să ajungă la putere, ele contribuie la creșterea neîncrederii în clasa politică.

Motivul pentru care unii români cred în promisiunile lui Simion are legătură cu dezamăgirile politice și fondul cultural.

Adevărul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.