42 de ani de la lansarea Rombac 1-11
Pe 27 august se împlinesc 42 de ani de la lansarea primului avion de pasageri construit integral în România, modelul Rombac 1-11. Televiziunea Română a făcut acest anunț.
Acum 42 de ani, evenimentul istoric a avut loc în prezența lui Nicolae Ceaușescu, primul președinte al României. România a devenit a doua țară comunistă care producea avioane de pasageri cu reacție. Era a șasea țară din lume care reușea această performanță. România se alătura unor țări precum SUA, URSS, Franța, Marea Britanie, Canada și Brazilia.
Un model fiabil și durabil
Modelul Rombac 1-11 era un avion de tip mediu curier. Avea capacitatea de a transporta 120 de pasageri pe distanțe de până la 4.500 de kilometri, cu o viteză de 950 km/oră. Avionul a fost produs integral în România; fiecare piesă a fost fabricată într-o uzină românească. Între 1982 și 1989, au fost produse nouă avioane Rombac 1-11, toate livrate companiei Tarom.
Ceea ce distinge Rombac 1-11 este recordul său impresionant de siguranță. În peste trei decenii de operare, nu a existat niciun accident major, iar niciun pasager nu și-a pierdut viața la bordul acestui avion. Două dintre aceste avioane sunt încă în funcțiune, deservind o companie aviatică din Pakistan. Acest fapt subliniază durabilitatea și calitatea designului și construcției românești.
Primul zbor și planurile pentru Tarom
Primul zbor al Rombac 1-11 a avut loc pe ruta București-Timișoara. Până atunci, această rută era operată de avioane sovietice Iliușin IL-18 sau Antonov AN-24. Nicolae Ceaușescu dorea ca Tarom să înlocuiască avioanele sovietice cu cele românești. Astfel, România își manifesta independența față de Moscova și în domeniul aeronautic.
În acei ani, companiile aviatice din țările comuniste foloseau doar avioane Tupolev TU-154 sau Iliușin IL-18 pentru zborurile de pasageri pe distanțe medii. Doar Tarom avea posibilitatea de a opera cu avioane produse în țară.
Rombac 1-11, un avion 100% sigur
Rombac 1-11 deține câteva recorduri de siguranță impresionante. Niciun avion de acest tip nu s-a prăbușit și niciun pasager nu a murit la bord. În plus, în peste 30 de ani de operare, avionul nu a fost implicat în niciun incident tehnic major.
Două avioane Rombac 1-11 continuă să opereze și astăzi pentru o companie aviatică din Pakistan. Există puține aeronave în lume care să aibă cifra zero în dreptul accidentelor aviatice și al incidentelor tehnice majore.
Avionul folosit de Ceaușescu, la licitație
Avionul Rombac 1-11 folosit de Nicolae Ceaușescu a fost scos la licitație în 2021. Această acțiune subliniază încă o dată istoria impresionantă a acestui model de avion.