Firmele au obținut amânarea sancțiunilor e-Transport până în 2025
Ministerul Finanțelor și ANAF au discutat cu mediul de afaceri. În urma consultărilor, au decis amânarea sancțiunilor. Aplicarea sancțiunilor pentru netransmiterea coordonatelor GPS va începe la 1 ianuarie 2025.
Ministerul Finanțelor a explicat că decizia vine ca urmare a solicitărilor operatorilor economici. Aceștia au cerut timp suplimentar pentru implementarea sistemelor interne. Se dorește o tranziție lină pentru conformarea operatorilor economici la cerințele legale.
Ce presupune Sistemul RO e-Transport
Sistemul RO e-Transport preia date din sistemele GPS ale vehiculelor de transport marfă. În lipsa acestora, este necesară instalarea aplicației e-Transport pe un dispozitiv mobil. Aplicația este disponibilă pe Apple Store și Google Play începând cu 15 iulie 2024.
Sistemul e-Transport a început în 2023 pentru monitorizarea bunurilor cu risc fiscal ridicat. Pe plan intern, implementarea nu a întâmpinat mari dificultăți. Operatorii cunosc legislația și au putut comunica rapid informațiile necesare.
Avocata Luisiana Dobrinescu explică: sancțiunile pentru transporturile internaționale au creat probleme. Camioane întregi de marfă, inclusiv componente auto și produse de curățenie, au fost confiscate. Valoarea mărfii confiscate poate ajunge la milioane de lei.
Codul UIT și problemele legislative
Codul UIT este cerut de legislația română, dar nu există în alte țări europene. Luisiana Dobrinescu subliniază că lipsa acestui cod duce la confiscarea mărfii. Transportatorii din alte țări, precum Grecia, nu cunosc acest cod.
Confiscarea nu se aplică asupra mărfii propriu-zise, ci asupra contravalorii ei. În plus, sistemul sancționează chiar și pentru diferențe minore de timp la declararea codului. Aceasta se face prin compararea minutului de intrare în țară cu minutul declarării codului UIT.
Interpretări juridice și sancțiuni
O modificare recentă a legislației a generat confuzie. Sancțiunea confiscării nu se aplică rezultatelor verificate după finalizarea transportului. Avocata explică că transporturile controlate la vamă sau pe traseu sunt „ghinioniști”.
Există obligația de a verifica dacă bunurile confiscate sunt înregistrate în contabilitate. Această verificare este dificilă, deoarece mărfurile nu ajung întotdeauna la destinație. În caz contrar, marfa neînregistrată poate atrage sancțiuni suplimentare.
Efectele economice asupra firmelor
Firmele care plătesc amenzi mari sunt, de obicei, cele corecte și ușor de găsit. Un camion de 1 milion de lei, cu un adaos comercial de 50%, nu acoperă amenda. În aceste condiții, creșterea prețurilor produselor este inevitabilă.
Luisiana Dobrinescu subliniază că multe companii sancționate contestă amenzile în instanță. Printre acestea se numără marii distribuitori din România. Sancțiunile nu vizează întotdeauna companii cu risc fiscal ridicat.