Navă românească arestată de Ucraina pe Dunăre: Transport ilegal de cereale?
Nava USKO MFU, încărcată cu 3.300 de tone de orz, a fost arestată pe Dunăre la începutul lunii iulie. Cei 12 membri ai echipajului sunt captivi pe navă. Pilotul român a fost eliberat, însă agentul navei acuză acte de piraterie, relatează Europa Liberă.
Conform documentelor consultate, nava, sub pavilion camerunez, a plecat pe 3 iulie din Portul Giurgiulești, Republica Moldova. A ancorat pe malul românesc până pe 4 iulie, când pilotul român a preluat-o, îndreptându-se spre Sulina.
Intervenția Ucrainei
Ambarcațiunea, deținută de o companie turcească, urma să plece spre Kriti, Grecia. Însă, la 8 kilometri de Sulina, Marina Ucrainei a ordonat încetinirea navei și accesul la bord. Vaporul se afla în șenalul navigabil, considerat echivalentul apelor internaționale. Militarii ucraineni au urcat pe navă și au cerut ancorarea la malul ucrainean.
Conform șefului serviciului de pilotaj al AFDJ Galați, Ciprian Cotiga, militarii au reținut echipajul într-o sală de recreație. Pilotul român a rămas în cabina de comandă, alături de doi-trei militari. Pilotul a fost eliberat după câteva ore, însă echipajul, format din turci și azeri, nu.
Situația navei și acuzațiile de piraterie
Nava USKO MFU rămâne ancorată în același loc. Potrivit Avalon Shipping Galați, agentul navei, oprirea a fost „fără motiv”, fără documente oficiale despre reținerea sa. Agentul consideră acest act drept piraterie, dat fiind că nava a fost interceptată în șenalul navigabil.
Șeful Procuraturii Crimeei, Ihor Ponochovnyi, a declarat că 21 de nave sunt arestate în lipsă pentru colaborare cu Rusia. Nava USKO MFU este prima reținută fizic, fiind acuzată că a transportat cereale din porturile închise ale Crimeei.