ANAF și E-Transport: Cum Sunt Evitate Prevederile Fiscale pentru Amenzi
Amenzile din E-Transport și interpretarea legii
E-Transport a devenit o sursă majoră de amenzi pentru ANAF. Ministerul Finanțelor a modificat legislația prin OUG 43/2024. Această modificare interzice Antifraudei să confiște contravaloarea mărfurilor dacă acestea sunt înregistrate contabil. Totuși, inspectorii ANAF au găsit modalități de a ocoli această prevedere.
Sancțiuni aplicate chiar și fără risc fiscal
Georgiana Iancu, lider EY România, susține că sancțiunile sunt aplicate și acolo unde nu există risc fiscal. În practică, dacă mărfurile au fost recepționate și nu există pierderi fiscale, confiscarea nu ar trebui aplicată. Cu toate acestea, inspectorii ANAF confiscă mărfurile dacă transportul nu are cod UIT.
Dezbateri privind sancțiunile disproporționate
În dezbateri, proporționalitatea sancțiunilor e un subiect sensibil. Amenzile pot ajunge la 100.000 de euro, pe lângă confiscarea mărfurilor. E-Transport a fost introdus pentru a preveni evaziunea și decalajul de TVA. Însă, inspectorii Antifraudă impun sancțiuni și pentru bunuri care nu prezintă risc fiscal, dacă acestea nu au cod UIT.
Propuneri de clarificare legislativă și proceduri flexibile
Reprezentanții EY România solicită soluții legislative pentru a evita sancțiunile inutile. Soluțiile ar acoperi cazurile în care mărfurile sunt deja recepționate și înregistrate contabil. Georgiana Iancu speră că aceste clarificări vor fi adoptate curând.
Transferuri de bunuri și raportările obligatorii
Confuzie în privința tipurilor de transferuri
Nu toate transferurile trebuie raportate prin E-Transport. De exemplu, bunurile trimise pentru reparații și returnate ar trebui raportate. ANAF a impus raportarea acestor tipuri de transferuri ca fiind obligatorii, chiar dacă acestea nu generează TVA.
Lipsa posibilității de rectificare în RO e-Transport
RO e-Transport nu permite rectificarea rapoartelor greșite. Dacă o valoare greșită e raportată, contribuabilul riscă o amendă. Georgiana Iancu avertizează că amenda poate fi aplicată pentru orice eroare de raportare, chiar dacă valoarea raportată e mai mică decât cea reală.
Ambiguități legislative și critici din partea experților
Luisiana Dobrinescu, de la Dobrinescu Dobrev SCA, consideră că OUG 43/2024 este confuză. Ea menționează că sancțiunea de confiscare nu se aplică verificărilor făcute după încheierea transportului. Totuși, în practică, sancțiunile sunt aplicate chiar dacă transportul a fost finalizat.
Problemele practice pentru companiile corecte
Dificultăți în aplicarea prevederilor corecte
Inspectorii ANAF emit procese-verbale pentru sancționarea contravențiilor în birou sau în vamă. Totuși, verificarea înregistrării contabile este dificilă înainte ca mărfurile să ajungă la destinație. Dobrinescu sugerează că acest aspect obligă ANAF să verifice înregistrarea ulterioară în contabilitate.
Costuri mari pentru companiile de transport corecte
Pentru transporturi valoroase, amenzile pot fi enorme. De exemplu, un camion de 1 milion de lei poate fi amendat sever. Adaosul comercial al unei firme nu acoperă întotdeauna amenda, ceea ce crește costurile produselor.
Companiile mari, cele mai afectate de E-Transport
Conform expertei, marile companii românești sunt cele mai des sancționate. Companii mari, fără risc fiscal, se regăsesc frecvent în litigiile de pe portalurile instanțelor. Astfel, experții concluzionează că prevederile legale sunt aplicate fără a evalua riscul fiscal real.