Decizie istorică
Statul român reziliază oficial contractul cu olandezii de la Damen. România va pune capăt parteneriatului pentru șantierul naval din Mangalia, la un an după ce olandezii au anunțat retragerea din joint venture. Asocierea dintre România și Damen, creată în 2018, s-a încheiat cu scandal. Aceasta este a doua mare pierdere suferită de România în privința șantierului din Mangalia. În 2016, sud-coreenii de la Daewoo au încheiat un parteneriat similar din cauza dosarelor penale pentru daune de sute de milioane de dolari. În prezent, muncitorii din Mangalia sunt nevoiți să treacă prin alte momente grele.
România va rezilia contractul cu Damen, semnat în 2018, privind operarea șantierului Mangalia. Decizia va fi luată pe 28 noiembrie 2024, la Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor de la Șantierul Naval 2 Mai SA. În convocatorul emis de Ministerul Economiei, se menționează aprobarea rezilierii contractului semnat între 2MMS și Damen Holding B.V. Rezilierea va fi gestionată de Doru Jianu, directorul general al Șantierului Naval 2 Mai SA.
Conflictul financiar dintre România și Damen
România încheie oficial colaborarea cu Damen după ce, în august 2023, olandezii au acuzat statul român de încălcarea contractului. Ei au cerut falimentul șantierului Mangalia, invocând datorii neplătite de 160 milioane de euro. Damen a inițiat și o acțiune în instanță, solicitând daune de 500 milioane de euro.
În mai 2024, Damen Shipyards a obținut intrarea în insolvență. Insolvența a fost prezentată ca un succes pentru șantierul Mangalia, dar soarta sa rămâne incertă. Tribunalul Constanța gestionează cazul de insolvență al șantierului Mangalia, iar nimeni nu poate confirma viitoarele comenzi de lucru.
Șantierul din Mangalia: În căutarea unei soluții
Florin Constantin de la CITR a declarat în septembrie că insolvența oferă o „carte deschisă” creditorilor, înghețând penalitățile. Șantierul Mangalia este cel mai mare din România, cu o suprafață de 1 milion de mp și dotări de 1,26 miliarde lei. În total, are 1,5 km de chei, 11 ateliere și 18 macarale.
„Datoriile se ridică la 1 miliard de lei. Avem 1.453 de angajați, din care 761 activi și 692 în șomaj tehnic”, a adăugat Constantin. Șantierul ar putea fi salvat de o companie norvegiană, Aker Solutions, specializată în infrastructură energetică.
Aker Solutions: O soluție viabilă?
Aker Solutions, deținută parțial de statul norvegian, este un posibil salvator al șantierului Mangalia. Compania are 11.000 de angajați în 15 țări și venituri de 1,68 miliarde de euro. Dacă statul român va gestiona singur șantierul, acesta ar putea fi desființat.
În schimb, o preluare de către Aker Solutions ar putea revitaliza șantierul prin noi proiecte, cum ar fi eolienele offshore. Compania norvegiană are o reputație solidă, spre deosebire de incompetența statului român.
Despărțirea dintre România și Damen marchează sfârșitul unui parteneriat de șase ani fără profit. În 2016, România a încheiat și colaborarea cu Daewoo, lăsând din nou Mangalia fără un investitor stabil.
Situația financiară a șantierului din Mangalia
Damen Shipyards Mangalia SA nu a mai depus un bilanț fiscal din 2021. În acel an, raportul financiar arăta afaceri de 552 milioane lei și datorii de 824,7 milioane lei. În 2022, șantierul a raportat afaceri de 311,2 milioane lei și pierderi de 83,8 milioane lei, cele mai mari de la preluarea sa de către Damen.
Precizări legale
Conform Legii 190 din 2018, activitatea jurnalistică este scutită de anumite prevederi GDPR. Datele prezentate sunt de interes public și obținute din surse deschise.