ONG-urile pregătesc blocarea Autostrăzii Sibiu-Pitești pe baza sitului arheologic
Ministerul Transporturilor a primit documentele necesare pentru a contracara o posibilă opoziție a ONG-urilor. Recent, s-a descoperit un sit arheologic important pe secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu-Pitești (A1). Tronsonul de autostradă a întâmpinat deja numeroase obstacole încă de la stadiul de proiect.
Finalizarea acestei autostrăzi ar transforma România într-un nod internațional de transport. Însă descoperirea arheologică ar putea alimenta o nouă tentativă de blocare a lucrărilor. ONG-urile au cerut anterior oprirea construcțiilor pentru protejarea siturilor arheologice și a faunei locale.
Descoperiri importante la situl arheologic din Șuici
În comuna argeșeană Șuici, arheologii au descoperit o așezare getică și numeroase artefacte. Primele cercetări arheologice din zonă s-au realizat anul trecut, când s-au delimitat siturile arheologice pe secțiunea 3 a autostrăzii. Situl nr. 4 de la Șuici a fost identificat ca punct de interes.
În vara acestui an, cercetările au continuat cu prospecțiuni non-intruzive. La finalul lunii septembrie a început cercetarea preventivă realizată de Muzeul Național de Istorie a României și Muzeul Județean „Aurelian Sacerdoțeanu” din Râmnicu Vâlcea. Cercetătorii au descoperit vase specifice culturii geto-dace, concluzionând că acolo a existat o așezare getică.
ONG-urile ar putea exercita presiuni pentru blocarea lucrărilor la autostradă, dar CNAIR declară că este pregătită să contracareze astfel de acțiuni.
Documentația tehnică a secțiunii 3 îndeplinește cerințele
Secțiunea 3 a autostrăzii, între Cornetu și Tigveni, este cea mai lungă porțiune a Autostrăzii Sibiu-Pitești. Proiectul include cel mai lung tunel rutier din România, de 1.700 m, și două noduri rutiere. Organizațiile de mediu s-au opus deja defrișărilor necesare pentru proiect, dar CNAIR continuă lucrările de descărcare arheologică fără impact asupra desfășurării lucrărilor.
Proiectul Autostrăzii Sibiu-Pitești și implicarea comunității
Autostrada Sibiu-Pitești va avea 122 km și este împărțită în 5 secțiuni, legând România de rețeaua europeană de autostrăzi. Tronsonul face parte din Coridorul de Transport IV paneuropean. Autoritățile s-au confruntat anterior și cu probleme de mediu, dar și-au respectat angajamentele pentru protecția speciilor și siturilor afectate.
Protejarea faunei pe traseul autostrăzii
În 2018, proiectul a fost întârziat de obținerea avizelor de mediu. Studiile indicau prezența a nouă specii de reptile și 39 de categorii de amfibieni. CNAIR a implementat metode de protecție strictă pentru aceste specii, ceea ce a permis continuarea proiectului.
ONG-urile și blocarea proiectelor de infrastructură
ONG-urile au atacat aproape toate proiectele mari de infrastructură din România, inclusiv Hidrocentrala Răstolița și extragerea gazelor din Marea Neagră. Aceste organizații încearcă frecvent blocarea prin acțiuni în instanță și campanii publice, dar CNAIR susține că documentația este completă și conformă cu legislația.
ONG-urile ar putea încerca să blocheze din nou Autostrada Sibiu-Pitești, dar autoritățile și constructorii sunt pregătiți pentru aceste acțiuni.