Canalul Dunăre-București: Un proiect controversat

Istoricul proiectului

Canalul Dunăre-București este un proiect vechi, propus la sfârșitul secolului al XIX-lea.
Construcția sa a început în 1986, dar a fost abandonată în 1990, fiind finalizat în proporție de 70%.
Lucrările au fost inițiate la doi ani după inaugurarea Canalului Dunăre-Marea Neagră.
În 2018, un studiu indica necesitatea a cinci ani pentru finalizarea proiectului, costurile fiind de 7,9 miliarde lei cu TVA.
Canalul urma să asigure legături directe între București și marile orașe europene, prin rețeaua de căi navigabile.

Importanța strategică a canalului

Proiectul are potențialul de a transforma Bucureștiul într-un nod logistic naval important.
Canalul ar permite transportul fluvial de mărfuri până la Portul Constanța și mai departe spre Europa.
Ar contribui la reducerea poluării prin înlocuirea transportului rutier cu cel naval.
Beneficiile includ producerea de energie, irigații, protecție împotriva inundațiilor și stimularea turismului.

Situația actuală și pași viitori

În noiembrie 2022, statul a anunțat reluarea proiectului, revizuind studiul de fezabilitate din 2012.
Ministerul Transporturilor a alocat 6 milioane lei pentru reactualizarea studiului.
Contractul a fost atribuit firmei Aqua Prociv Proiect SRL în 2023, pentru suma de 5,69 milioane lei.
În mai 2024, Agenția pentru Protecția Mediului a evaluat impactul ecologic al proiectului.

Detalii tehnice și stadiul lucrărilor

Canalul ar avea o lungime de 103 km, incluzând râurile Argeș și Dâmbovița.
Argeșul va avea o lungime de 73 km, cu o diferență de nivel de 53 metri gestionată prin patru ecluze.
Capacitatea estimată este de 24 milioane tone de mărfuri pe an.
Investițiile anterioare, de peste 2,7 miliarde euro fără TVA, se află în stadiu avansat de degradare.

Beneficiile sociale și economice

Canalul ar reduce riscurile de inundații pentru peste 11 localități și 50.000 ha teren.
Ar susține irigarea a 50.000 ha de terenuri agricole și producerea de 126 GWh/an energie electrică.
Proiectul ar crea 21.600 locuri de muncă în faza de execuție și 520 locuri în perioada de operare.
Amenajările conexe ar stimula dezvoltarea zonelor logistice, creșterea economică și reducerea șomajului.

Reluarea lucrărilor depinde acum de obținerea acordului de mediu și finalizarea studiului de fezabilitate.
Proiectul Canalului Dunăre-București rămâne unul dintre cele mai ambițioase inițiative ale României.

Gândul

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.