Schimbări majore în sistemul SGR din România
În 2025, autoritățile române vor modifica sistemul de Garanție-Returnare (SGR). Sistemul SGR există de mai bine de un an în România. Cetățenii plătesc 50 de bani pe sticlă și pot primi banii înapoi. Pentru aceasta, ei trebuie să ducă ambalajul la centrele speciale din supermarketuri. Începând cu 2025, autoritățile vor eficientiza procesul de reciclare.
Date recente despre reciclare și planuri de viitor
Conform datelor recente, doar 6 din 10 români participă la acest program de reciclare. Peste 3 milioane de ambalaje au ajuns la centrele speciale. Mai mult de jumătate dintre aceste ambalaje au fost deja reciclate. Autoritățile promit să facă procesul mai simplu din 2025. Măsurile vor reduce cozile infernale și vor îmbunătăți eficiența. Până în 2026, România trebuie să recicleze 90% dintre ambalajele de plastic și metal. În prezent, există 7 centre mari de reciclare. Din 2025, vor fi deschise două centre suplimentare.
Cum poți face o plângere dacă centrul SGR nu funcționează
Dacă centrul SGR nu funcționează, cetățenii pot depune plângere la Ministerul Mediului. La 30 noiembrie 2024, România a marcat un an de implementare a SRG. Numărul de ambalaje reciclate ar fi putut fi mai mare, dacă supermarketurile respectau angajamentele. Multe centre de colectare au probleme, iar aparatele nu funcționează. Începând cu luna august, cetățenii pot depune plângeri pentru remedierea problemelor.
Cum poți sesiza disfuncționalitățile sistemului
Clienții pot sesiza problemele la numărul de telefon 0726715142 sau prin WhatsApp. Aceștia pot raporta comercianții care nu respectă regulile sau aparatele defecte. Dacă magazinul vizitat are aparatul defect, cetățenii sunt încurajați să sune. Ministrul Mediului a declarat că disfuncționalitățile pot fi semnalate direct prin WhatsApp.