Intrarea Bulgariei în Schengen nu elimină practicile controversate de la granițe
Redirecționarea camioanelor către parcări cu plată continuă
Șoferii de camioane ce traversează Bulgaria spre România sunt deturnați spre parcări cu plată, chiar înainte de frontieră.
Aceste practici persistă, deși Bulgaria și România au intrat în spațiul Schengen la 1 ianuarie 2025.
Traversarea frontierei ar trebui să fie liberă, dar controalele se fac aleatoriu pentru un mic procent dintre vehicule.
Cu toate acestea, parcările administrate de companii private continuă să profite printr-un sistem de „coadă virtuală”.
„Coada de așteptare virtuală”
Nova TV a prezentat un reportaj ce arată deturnarea camioanelor la granița din Ruse spre parcări private.
Șoferilor li se oferă un număr de coadă virtuală pentru a trece frontiera, administrată de compania de parcare.
Imaginile arată cum angajații parcării cer șoferilor să achite sumele pentru a intra „fără probleme”.
Autoritățile afirmă că plata parcării nu este obligatorie pentru numărul virtual, dar șoferii raportează contrariul.
Problemele persistă și la alte puncte de frontieră
Parcări similare funcționează și la Vidin, precum și la granița cu Turcia, în punctele Captain Andreevo și Lesovo.
Investigațiile ONG-ului ACF și publicațiilor de investigații dezvăluie legături între aceste companii și persoane influente.
Cine sunt beneficiarii?
Parcarea din Ruse este administrată de compania Tir Parking Ruse, deținută parțial de persoane cu legături politice.
Similar, parcarea din Vidin este gestionată de o companie cu un istoric de proprietari obscuri și fără experiență în afaceri.
Aceste structuri profită de pe urma taxării obligatorii a șoferilor, în ciuda intrării Bulgariei în Schengen.
Autoritățile și soluțiile propuse
Primarul din Ruse și guvernatorul regional au anunțat că sistemul de coadă virtuală va funcționa doar în trafic intens.
Totuși, reparațiile la Podul Dunării programate pentru 8 ianuarie ar putea reactiva cozile și controversatele taxe.
Deși autoritățile au inspectat parcările, nu s-au găsit încălcări, iar recomandările sunt vagi.
Practicile ilegale, legături și investigații
Companiile private ce gestionează parcările la frontieră sunt acuzate de corupție și practici abuzive.
În trecut, încercările de a readuce aceste activități sub controlul statului bulgar au dus la amenințări și mită.
Lipsa de transparență financiară și legăturile cu figuri controversate continuă să alimenteze suspiciunile.