Digitalizarea Educației în Pericol
Suntem aproape de a pierde fonduri importante din PNRR pentru că nu am digitalizat educația. Prin acest program, educația putea fi modernizată. Erau prevăzuți bani pentru școli noi, aparatură de ultimă generație și materiale educaționale. Cu toate acestea, Uniunea Europeană nu ne va da mai mulți bani, dacă nu folosim corect aceștia. Autoritățile române sunt responsabile de această pierdere.
Lipsa unei Strategii în Digitalizare
Digitalizarea educației se face haotic din cauza lipsei unei strategii. A existat o propunere, SMART Edu, dar nu a avansat din 2021. Astfel, școlile nu au echipamente standardizate, iar sistemul educațional este dezorganizat. Bogdan Ivănel, fondatorul Code for Romania, subliniază lipsa unei strategii clare pentru digitalizare. Directorii care vor să digitalizeze școlile caută alternative.
Probleme în Școala din Lucieni
La școala din Lucieni, Dâmbovița, învățătoarea Nicoleta Stan aduce 10 calculatoare donate de Asociația Ateliere fără Frontiere. Aceasta vrea să îmbunătățească competențele digitale ale elevilor. La sate, există un calculator la fiecare 20 de copii, iar în oraș, câte unul la 12.
Proiecte pentru Copii Defavorizați
Cristina Bîcîilă, directorul Asociației Ateliere Fără Frontiere, menționează că până acum au distribuit aproximativ 30.000 de calculatoare. Asociația ajută persoane din medii defavorizate să se reintegreze pe piața muncii, recondiționând calculatoarele donate. La școala din Lucieni, echipamentele sunt vechi și neperformante.
Proiecte de Digitalizare Anterioare
În trecut, guvernul român a încercat să implementeze proiecte de digitalizare, dar au existat scandaluri de corupție. Programul „Internet în școala ta” din 2013 și alte inițiative au fost afectate de fraude. În 2001, Ministerul Educației a lansat un alt proiect cu fonduri mari, care s-a încheiat cu acuzații de fraudă.

Riscuri de Pierdere a Fondurilor
România riscă să piardă fonduri din PNRR, având doar 4 miliarde absorbite din 28 alocate. La nivelul Ministerului Educației există suspiciuni de fraudă, iar plățile pentru proiecte ar putea fi suspendate. Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, recunoaște că nu s-a discutat suficient despre aceste riscuri.
Probleme Sociale și Abandon Școlar
În România, există 35.000 de copii care abandonează școala anual din cauza sărăciei. În comunități defavorizate, copiii nu au acces la educație adecvată. Crina, o fetiță din Săcele, trăiește într-un mediu de sărăcie extremă. Activista Caty Roos o ajută pe Crina, iar aceasta a recuperat ce nu învățase la școală.
Soluții pentru Reducerea Abandonului Școlar
Școala din Săcele a investit 1 milion de lei în tehnologie pentru a reduce abandonul școlar. Cu toate acestea, rata abandonului rămâne ridicată. Directoarea Iuliana Tomos spune că, deși au fost implementate măsuri de sprijin, rezultatele sunt încă insuficiente.
Concluzie
Educația din România are șansa de a deveni mai modernă, dar lipsa de strategie și corupția pun în pericol această oportunitate. Fondurile europene ar putea să nu ajungă la școli, iar copiii din medii defavorizate vor continua să fie excluși din educație.