Transportul feroviar de marfă din România este în colaps financiar și operațional. Statul român alege să schimbe ambalajul, nu și mecanismul intern. În octombrie 2024, Guvernul României a închis CFR Marfă. Tot atunci, a fost înființată o nouă companie: Carpatica Feroviar România SA. Documentele oficiale vorbesc despre „revitalizare” și „interes strategic”. În realitate, această mutare ridică mai multe întrebări decât răspunsuri. Trenurile sunt aceleași, angajații sunt aceiași, infrastructura e la fel de învechită. Ce se schimbă, concret? Doar numele și codul fiscal al companiei? Sistemul a acumulat pierderi și datorii uriașe timp de ani întregi. Este greu de crezut că doar o schimbare de nume va rezolva problemele. În 2025, datoria CFR Marfă ajunge la 4,5 miliarde lei. Din această sumă, 2,6 miliarde reprezintă ajutor de stat declarat ilegal. Comisia Europeană solicită returnarea acestui ajutor. Restul reprezintă penalități, restanțe și datorii către furnizori. Există și datorii către CFR Infrastructură. Guvernul spune că noua companie va prelua activele și personalul. Nu se explică clar cum va fi finanțată noua structură.

Nu sunt menționate măsuri concrete pentru a evita repetarea eșecului. Vor fi folosite din nou fonduri publice pentru salvarea noii companii? Există riscul să se repete greșeala care a dus la infringement? Carpatica Feroviar este prezentată drept soluție pentru securitate și mobilitate militară. Se invocă rolul României în UE și NATO. Compania ar trebui să asigure transport strategic în caz de criză. Totuși, baza logistică este aceeași și infrastructura rămâne subfinanțată. Nu e clar cum va funcționa o companie nouă pe o fundație veche. Intenția este de a salva un sector strategic din economie. Dar lipsește reforma reală și coerentă. O nouă structură nu înseamnă progres fără viziune și investiții serioase. Companiile de stat au eșuat repetat în trecut. Apoi au fost redenumite, pentru a ascunde eșecul. Fără asumare politică clară și un plan transparent, rezultatele vor lipsi. Carpatica Feroviar riscă să continue eșecul CFR Marfă. Se schimbă doar antetul, nu și esența. Este doar o altă formă fără fond. Banii publici sunt risipiți dacă nu există reforme concrete. Eticheta contează mai puțin decât schimbarea reală din interior. Atât timp cât doar forma se schimbă, problemele rămân nerezolvate.

https://www.facebook.com/share/1QTMJLjmo1

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.