Contracte pentru case la 35.000 de euro
Peste 40.000 de români au semnat contracte pentru case la 35.000 de euro. Promisiunea a fost lansată în campania electorală din iulie 2024. George Simion anunța un „Plan Marshall” pentru reconstrucția României. În acel plan era inclus un program imobiliar cu locuințe ieftine.
Un apartament urma să coste 35.000 de euro, cu facilități complete. Simion a fost ironizat în presă și de adversari politici.
Totuși, mii de oameni au venit să semneze contracte. La Centrul Vechi s-au format cozi pentru programul promovat de AUR. Mulți români au sperat în promisiunea electorală imobiliară.
Detalii din promisiunea lui Simion
Simion promitea 100.000 de locuințe pe an, timp de 10 ani. Scopul era construirea unui milion de locuințe eficiente energetic. Apartamentele includeau dormitor, living, baie și bucătărie. Un apartament de două camere urma să coste 35.000 de euro.
Avansul pentru două camere era 1.000 de euro. Pentru trei camere, avansul ajungea la 1.500 de euro. La patru camere, avansul era de 2.000 de euro. Rata lunară ar fi fost 115 euro, pe 25 de ani. Dobânda anunțată era zero, susținea Simion. Plata se putea face în numerar sau prin credit bancar.

Statul urma să intervină în relația cu băncile. Nu se promitea subvenționarea construcției, ci protecție anti-cămătărie. Simion susținea că banii vin din contribuția oamenilor. Programul nu presupunea implicarea bugetului de stat în costuri.
Marketing politic, nu plan real
Contractul semnat avea o clauză condițională. Valabilitatea depindea de alegerea lui Simion ca președinte. Mulți oameni au votat în baza acestei promisiuni. Unii și-au convins rudele și prietenii să voteze AUR. Strategia a dus la câștigarea turului 1 și locul 2 în parlamentare.
Acum, planul este numit „strategie de marketing”. Simion spune că nu a promis case personale nimănui. A fost o metodă de promovare a unui program social. El susține că era vorba despre locuințe accesibile. Locuințele erau parte dintr-un program de guvernare extins. Nu era vorba de cadouri, ci de planuri viitoare. Dacă ar fi spus ANL, „nu-l credea nimeni”, spune Simion. Recunoaște că formularea a fost adaptată pentru impact electoral.