Tranzactie inegala intre Moldova si Romania
Romania a anuntat in 2023 ca doreste sa cumpere Portul Giurgiulesti. Pentru aceasta, a achizitionat servicii de consultanta in valoare de 400000 de euro. Portul Giurgiulesti este situat la Dunare, aproape de granita Romaniei si Ucrainei. Portul poate primi nave fluviale si maritime. BERD detine compania ICS Danube Logistics, care opereaza portul.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat ca CN APM Constanta participa la licitatia BERD. Romania nu a implicat autoritatile din Republica Moldova. CN APM a lansat o licitatie de 2 milioane lei pentru consultanta. In 2021, BERD a anuntat ca a cumparat portul cu doar 1000 de euro.
Schema cu firme offshore si actiuni ilegale
Thomas Moser a preluat initial portul cu 344 dolari SUA. BERD a devenit apoi beneficiarul final al operatorului portului. Compania Danube Logistics SRL este fondata de Danube Logistics Holding BV, care este controlata de Thomo Invest Ltd. In spatele acesteia sunt firme din Austria si Cipru, iar beneficiarul final este tot Thomas Moser.
Registrul din Cipru confirma ca BERD a preluat Thomo Invest Ltd pe 7 mai 2021. Valoarea declarata a tranzactiei a fost 1000 de euro. Portul fusese evaluat anterior la peste 50 milioane euro. BERD nu a comentat criticile privind lipsa de transparenta.
Istoricul portului Giurgiulesti
In 2004, Moldova a semnat acorduri cu grupul Azpetrol din Azerbaidjan. Azpetrol a platit 20 milioane dolari pentru terminalul din portul Giurgiulesti. In 2005, companiile au fost redenumite. Portul a ajuns sub conducerea lui Thomas Moser. Acesta a cumparat formal portul cu 344 dolari.

BERD a anuntat ulterior ca va acorda un credit de 12 milioane USD pentru modernizarea portului. Creditul urma sa acopere terminalul feroviar si infrastructura Ro-Ro. De asemenea, banii urmau sa refinanteze datoria pe termen scurt.
Litigii si acuzatii de frauda
In 2014, Rafiq Aliyev a cerut returnarea companiilor. A reusit sa recupereze doua firme, dar nu si Danube Logistics. Aliyev a intentat mai multe procese. In 2022, instanta a decis ca Thomas Moser si Ala Aydov trebuie sa achite prejudicii de 177 milioane lei. A existat si un dosar penal pentru delapidari de 10 milioane USD.
BERD a fost informata despre actiunile ilegale si despre procesele in curs. In ciuda acestora, banca a preluat portul si a devenit beneficiar final. Aceasta decizie a fost luata fara aprobarea Guvernului Republicii Moldova. Din 2019, capitalul Danube Logistics este sub sechestru judiciar.
Romania plateste scump pentru consultanta
In paralel, Romania plateste 400000 euro pentru servicii de consultanta privind cumpararea portului. Suma este uriasa comparativ cu cei 1000 euro platiti de BERD. In 2020, presa din Moldova a mentionat tentative de modificare a legislatiei pentru protejarea lui Thomas Moser. Romania inca nu a anuntat suma finala a tranzactiei cu BERD.