Contextul situației fiscale de la două adrese din București
HotNews a vizitat cele două apartamente din Sectorul 2 unde funcționează 3.000 de firme înregistrate oficial. ANAF a transmis explicații, după ce Curtea de Conturi a semnalat riscul crescut de evaziune fiscală ignorat de autorități. Instituția afirmă că situația derivă din modificări legislative adoptate în 2020, cu care nu a fost de acord. Legea 31/1990 permite acum mai multe sedii sociale la aceeași adresă, fără limitări. Legea 102/2020 a eliminat articolul 17 alineatul 4, care impunea condiții de spațiu pentru sedii multiple. Modificările elimină condițiile de suprafață sau încăperi distincte, ceea ce favorizează înființarea firmelor fantomă. ANAF avertiza atunci că astfel de modificări vor crea breșe pentru evazioniști și structuri fictive. Legea a fost adoptată fără consultarea poziției Guvernului și fără avizul instituției fiscale. Proiectul legislativ a fost inițiat de Claudiu Năsui și alți 33 de parlamentari din USR, PSD, ALDE și PNL.
Poziția ANAF privind verificările și digitalizarea
ANAF nu a transmis răspunsuri despre controalele făcute în cazul celor 3.000 de firme din blocul de pe strada Grigore Ionescu. Nici despre măsurile față de cele 47.500 de firme cu datorii mari și sedii la adrese comune. Instituția invocă demararea digitalizării din 2024 ca principal mijloc de identificare a riscurilor fiscale. Digitalizarea implică utilizarea sistemelor SAF-T, e-Factura, RO-e Transport, case de marcat și interconectarea cu alte instituții. ANAF susține că va aplica măsuri graduale de conformare și, la nevoie, inspecții antifraudă sau sesizări penale. Contribuabilii sunt selectați în funcție de gradul de risc fiscal determinat de sistemul electronic. Instituția susține că nu orice firmă înregistrată la o adresă comună este automat suspectă de rea credință. Firmele semnalate de Curtea de Conturi sunt în principal datornice, dar nu sunt neapărat evazioniste conform legii. Evaziunea presupune nedeclararea veniturilor sau cheltuieli fictive, nu doar datorii nedecontate.

Concluzii oficiale și precizări suplimentare
ANAF afirmă că îmbunătățirea controlului fiscal este în desfășurare, prin perfecționarea analizei și colectării riscurilor fiscale. În lipsa unor modificări legislative restrictive, controlul fiscal rămâne dependent de capacitatea de selecție a contribuabililor cu risc. ANAF subliniază că declarațiile la aceeași adresă nu implică automat ilegalități. Conform legii, un sediu social comun nu face o firmă suspectă de rea intenție. Instituția consideră că abordarea trebuie să fie diferențiată și bazată pe date verificate prin digitalizare.