Diferențele între viteza afișată pe bord, GPS și radarul poliției
Mulți șoferi observă că viteza de pe bord nu corespunde întotdeauna cu realitatea. Folosind GPS-ul sau radarul poliției, viteza reală pare diferită de cea indicată pe bord, fiind de multe ori mai mică. Conferențiarul Radu Drosescu, de la Facultatea de Mecanică a Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, explică de ce apar aceste diferențe. Precizia măsurării vitezei depinde de sistemul folosit: radarul poliției este cel mai exact, urmat de GPS, iar bordul mașinii este cel mai puțin precis. Bordul este deliberat setat să indice valori mai mari, astfel încât diferențele de 2–4 km/h între bord și viteza reală sunt normale. De exemplu, dacă bordul arată 100 km/h, viteza reală poate fi între 96 și 98 km/h. GPS-ul oferă valori mai apropiate de realitate, însă nu este perfect.

Precizia GPS-ului și limitările sale
GPS-ul este mai corect decât vitezometrul mașinii, dar nu funcționează întotdeauna. Semnalul GPS se pierde în tuneluri sau în zone montane. Precizia determinării vitezei depinde de informațiile de locație și de timpul măsurat de ceasurile atomice de la bordul sateliților. Radiațiile din ionosferă pot genera erori de până la 5 metri, iar condițiile meteo din troposferă pot produce erori de 0,5 metri. Aceste erori influențează precizia GPS-ului din mașină sau smartphone. Modelele uzuale au o precizie de până la 10 metri, iar modelele profesionale ajung la 5 metri (DGPS). Modelele avansate RTK pot avea precizie între 2 și 80 centimetri, dar costă aproximativ un sfert din prețul unei mașini. Conf. dr. ing. Radu Drosescu subliniază că aceste erori sunt normale și explică de ce GPS-ul nu poate înlocui complet vitezometrul.







