Sfârșitul mașinilor SUV: experții cer stoparea vânzărilor
Experții de la Imperial College London cer reducerea vânzărilor de SUV-uri pentru sănătate și mediu. Studiul lor a fost publicat în numărul dedicat climei al revistei „The BMJ”. SUV-urile, cândva vehicule de nișă off-road, reprezintă acum jumătate din vânzările globale de mașini noi. În 2010, SUV-urile reprezentau doar 15% din piață. Creșterea SUV-urilor face parte din tendința de „expansiune a mașinilor”, cu vehicule mai mari și mai grele. Acest fenomen prezintă riscuri pentru sănătate, avertizează cercetătorii.
Riscurile pentru pietoni și bicicliști
Un studiu recent arată o creștere cu 44% a riscului de deces pentru adulți loviți de SUV-uri, comparativ cu mașinile standard. Copiii loviți de SUV-uri au o probabilitate de deces cu 82% mai mare. Capotele mai înalte și pătrate provoacă răni mai grave în coliziuni. Vizibilitatea redusă a șoferilor SUV face ca accidentele să fie mai periculoase pentru copii. Un Land Rover Defender obișnuit nu permite șoferului să vadă un copil de 4 ani în față.
Dimensiunile mașinilor cresc constant
Producătorii măresc continuu dimensiunile SUV-urilor noi. Înălțimea medie a capotei a crescut de la 77 cm în 2010 la 84 cm în 2024 în Europa. Lățimea medie a mașinilor noi din Europa a crescut cu 0,5 cm pe an. Mașinile mai mari reduc spațiul pentru bicicliști și alte vehicule pe două roți. Aceasta împiedică naveta activă și beneficiile pentru sănătatea publică.
Impactul asupra mediului și obiectivelor climatice
Proliferarea SUV-urilor afectează obiectivele climatice și calitatea aerului. Versiunile mari pe benzină emit mai mult CO2 decât mașinile normale. Vehiculele mari consumă mai multe materii prime la producție. Particulele fine de la anvelope și drum afectează plămânii și sistemul circulator. Aceste emisii contribuie la boli cronice și decese premature.
Măsuri propuse de experți
Experții recomandă creșterea taxelor de parcare pentru vehiculele mari în orașe. Taxa de înmatriculare trebuie reformată pentru a stimula mașinile mai mici. Dimensiunile vehiculelor ar trebui incluse în certificatele de înmatriculare pentru conștientizarea publicului. Testele independente de siguranță ar putea introduce un „test de vizibilitate pentru copii”. Autoritățile de reglementare trebuie convinse să limiteze creșterea înălțimii capotei și lățimii SUV-urilor. Profesioniștii din sănătate sunt chemați să susțină aceste măsuri pentru sănătate și mediu.
SUV-uri exclusiviste și scumpe
Karlmann King este considerat cel mai scump SUV din lume, cu preț între 1,85 și 3 milioane de dolari. Vehiculul este blindat și exclusivist, nu pentru viteză, ci pentru statut și protecție.







