Regulă nouă pentru permisul auto: Modificarea valabilității și când trebuie să îl schimbi

Uniunea Europeană a renunțat la planul de a introduce reguli comune pentru reînnoirea permiselor auto ale seniorilor. Fiecare stat membru va decide acum cum să abordeze această chestiune.

Șoferii seniori, luați în vizor

În România, un proiect legislativ adoptat recent impune reînnoirea permisului auto pentru șoferii de peste 70 de ani la fiecare 5 ani. Pentru cei de peste 80 de ani, permisul va trebui reînnoit la fiecare 2 ani, cu un control medical detaliat.

Deși măsura Uniunii Europene a fost abandonată, România își continuă demersurile în această direcție. UE a lăsat decizia privind controalele medicale pentru șoferii seniori la latitudinea fiecărui stat membru.

În decembrie 2024, Uniunea Europeană a renunțat la propunerea din martie același an de a introduce reglementări unitare pentru seniori. Proiectul urmărea reducerea numărului de șoferi inapți să conducă.

Ce spune legislația

În România, noua legislație din toamna lui 2024 impune controale stricte pentru șoferii de peste 70 de ani. Conform noii legi:

  • Șoferii de peste 70 de ani trebuie să își reînnoiască permisul la fiecare 5 ani.
  • Șoferii de peste 80 de ani trebuie să își reînnoiască permisul la fiecare 2 ani.

Reînnoirea presupune un control medical complex, care include 6 specialități: medicină internă, ORL, oftalmologie, ortopedie-traumatologie, neurologie și psihiatrie.

Ce se întâmplă în alte state UE

În timp ce România implementează reguli stricte, alte țări adoptă abordări diferite:

  • În Belgia, Franța și Suedia, permisul auto este acordat pe viață, fără cerințe de reînnoire.
  • În Finlanda, șoferii de la 45 de ani trebuie să treacă prin controale medicale la fiecare 5 ani, cu confirmarea capacității de a conduce de către alte două persoane.

Propunerea inițială a UE a fost criticată de unele state, în special de cele care consideră că legislația pentru șoferii seniori încalcă drepturile individuale sau creează discriminare pe criterii de vârstă. Belgia s-a opus, invocând sistemul său de permis auto pe viață.

Decizia Uniunii Europene de a lăsa reglementarea în seama statelor membre reflectă diversitatea opiniilor naționale. În România, măsurile sunt menite să reducă riscurile pe drumuri și să protejeze atât șoferii seniori, cât și ceilalți participanți la trafic. Aplicarea reglementărilor depinde de eficiența controalelor medicale și de conformarea populației vizate.


ziarulargesul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.