Greșeli majore în „modernizarea” DN 71: Impactul asupra siguranței naționale și a comunităților
În urma articolelor din Jurnalul, care au scos la iveală anomaliile din proiectul de modernizare a DN 71 Târgoviște-Sinaia, autoritățile au început să analizeze exproprierile. Greșelile de proiectare au fost descoperite, iar cei responsabili au folosit un Studiu de Fezabilitate vechi și eronat din 2016.
Proiectul, care a dus la stabilirea unei liste cu 1.849 de exproprieri de la persoane fizice și instituții, afectează obiective strategice de siguranță națională. Ministerul Transporturilor nu vrea să anuleze Hotărârea de Guvern, ci doar să modifice proiectul pentru a începe lucrările mai repede.
De ce s-a ajuns la acest dezastru?
Județul Dâmbovița a fost privat de finanțare în ultimii 15 ani. În 2023, Ministerul Transporturilor a semnat un contract cu o firmă turcească pentru modernizarea DN 71. Proiectul are o valoare de 1,1 miliarde de lei și un termen de finalizare de 36 de luni. Cu toate acestea, statul va plăti mult mai mult pentru a repara prejudiciile și despăgubirile generate de greșelile de proiectare.
Un sat întreg, Glod, ar putea fi demolat, deși există soluții de ocolire a acestuia.
Niciun răspuns pentru cei vinovați
La Ministerul Transporturilor, se lucrează deja la corectarea proiectului. Însă, din păcate, nu există responsabilitate pentru greșelile comise, iar cei vinovați nu vor fi trași la răspundere. Proiectele de infrastructură din ultimii ani au fost afectate de aceleași erori de proiectare, iar statul suportă cheltuielile de judecată și despăgubirile.
Anularea HG 1588 ar fi soluția
O soluție viabilă ar fi anularea Hotărârii de Guvern 1588/2024 pentru exproprieri, iar statul să emită o altă Hotărâre pentru prima porțiune de drum, între Aninoasa și Pucioasa. Astfel, lucrările ar putea începe, iar proiectul ar fi corectat.
Cum s-a ajuns la acest fiasco
Greșelile de proiectare au fost comise de angajații CNAIR și DRDP București, care au folosit un Studiu de Fezabilitate expirat din 2016. Acest lucru a dus la erori grave pe teren, care au afectat obiectivele strategice și casele oamenilor.
Drumurile ocolitoare – soluție viabilă
Drumurile ocolitoare ar putea rezolva multe dintre problemele legate de exproprieri și demolări. În zona de nord a județului Dâmbovița, există planuri deja existente pentru a ocoli localitățile afectate, iar acest lucru ar salva atât vieți omenești, cât și patrimoniul local.
O problemă socială gravă
Demolările prevăzute în proiectul actual ar distruge satul Glod, care este deja o comunitate defavorizată. Aceste demolări ar adânci problemele sociale și ar afecta grav viețile locuitorilor.
Soluții tehnice și protejarea comunității
Există soluții tehnice pentru a proteja comunitățile din zona afectată, iar autoritățile ar trebui să le ia în considerare pentru a evita un dezastru social. Dacă proiectul continuă pe actuala cale, riscul de a condamna aceste comunități la sărăcie este imens.