Cum circulă banii în AUR

Am urmărit primul milion decontat de AUR din bani publici și am descoperit un aparat de cumetrii.

Tranzacțiile analizate de RISE s-au realizat în campania electorală pentru alegerile parlamentare. AUR a lucrat cu 56 de contractori și a plătit 1,5 milioane de lei toamna trecută. Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a rambursat această sumă după alegeri, pentru cheltuielile electorale raportate de AUR.

Banii rămân în familie

Cele mai relevante tranzacții, în valoare de 1,1 milioane de lei, sunt importante pentru a înțelege loialitățile în partid. Această sumă reprezintă două treimi din totalul rambursat. Ea arată un sistem de canalizare a fondurilor către nucleul dur al partidului. Beneficiarii sunt:

  1. Un deputat condamnat pentru fraudă cu fonduri europene a încasat peste 500.000 lei pentru tipărirea unei broșuri semnate de lider, pe banii susținătorilor.
  2. O basarabeancă de 27 de ani, radicalizată în platforma unionistă a lui George Simion, gestionează un laborator de propagandă finanțat de stat.
  3. Gruparea conservatoare din fief-ul lui Robert Sighiartău, secretarul general al PNL, primește bani atât de la AUR, cât și de la liberali.
  4. Sociologul de partid al mogulului Sebastian Ghiță facturează servicii în bula patriotică, după ce a lucrat cu PSD.

Legea le interzice politicienilor să producă materiale de propagandă electorală în regie proprie. Totuși, în acest gol normativ, partidele pot direcționa subvenția publică în afaceri private ale membrilor. RISE a descoperit situații similare pe întreg spectrul politic (PNL, PSD, USR, UDMR).

AUR și tranzacțiile „in-house”

Procentul tranzacțiilor „in-house” este covârșitor la AUR, care susține că vrea să desființeze finanțările de stat ale partidelor. Majoritatea banilor cheltuiți de AUR au ajuns la deputatul Lucian Florin Pușcașu. Tipografia 1 Print Opus din Suceava, deținută de Pușcașu, a facturat 533.960 lei pentru campania electorală. După alegeri, Pușcașu a cesionat firma către soția sa.

„Am tipărit 500.000 de cărți distribuite în campania electorală a partidului nostru”, a declarat Pușcașu. „Nu m-am îmbogățit din treaba asta”. Pușcașu susține că banii au fost cheltuiți pe materiale electorale, cum ar fi afișe, cărți poștale și semne de carte.

Cartea „România are proiect de țară”

Piesa de rezistență a afacerii lui Pușcașu cu propriul partid este cartea „România are proiect de țară”. Scrisă de George Simion, co-președintele AUR, broșura a fost tipărită în 500.000 de exemplare și promovată intens de autor. „Datorită donațiilor voastre, am în spate un teanc de cărți”, spunea Simion în apelurile sale de campanie.

Pușcașu recunoaște că fruntașii partidului au lucrat pe cont propriu în campania electorală. „Am stat pe bani aduși de candidați, fiecare cum a reușit să-i doneze în contul partidului”, spune el.

Investițiile din Suceava

Suceava, județul lui Pușcașu, a avut o prezență importantă la referendumul Coaliției pentru Familie și în alegerile din decembrie, cu un scor de 14,71% pentru AUR. Suma investită de AUR Suceava în promovarea paginii de Facebook a fost de 97.000 de lei. Deputatul Pușcașu este și președinte al organizației municipale Suceava, dar și subiectul unei condamnări penale pentru fraudă cu fonduri europene.

Doina Grosu și laboratoarele de propagandă

Doina Grosu, o tânără din Republica Moldova, patronează firma DGI Multimedia Design, care a primit 180.000 de lei de la AUR în campania electorală. Grosu administrează un grup media dedicat promovării AUR. „Până la AUR, am avut activități similare, dar mult mai mici”, spune Grosu.

AUR a creat un grup media centralizat, care cuprinde șapte site-uri și pagini de Facebook. Grosu produce materiale virale pentru publicul AUR, inclusiv emisiuni și postări. „AUR și-a construit propriul său laborator de propagandă”, afirmă ea.

Aceasta este perspectiva financiară asupra activităților de marketing digital realizate de AUR prin firma lui Doina Grosu.

RISE Project

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.