Henri Coandă – Invenții și descoperiri importante
În 1910, Coandă a montat o platformă pe un tren pentru experimente aerodinamice. Trenul circula cu 90 km/h între Paris și Saint-Quentin. Platforma funcționa ca un tunel de vânt în mișcare. A folosit fum și o cameră foto concepută de el. Astfel, testa stabilitatea aripilor pentru avioane.

Tot în 1910, a creat Coandă-1910, primul avion cu propulsie termojet. Avionul s-a prăbușit la singura sa demonstrație. În 1911, a proiectat un avion cu două motoare și o elice.

Activitatea sa în Marea Britanie și Franța
Între 1911 și 1914, Coandă a fost director tehnic la British and Colonial Aeroplane Company. A proiectat mai multe modele cunoscute sub numele Bristol-Coandă. În perioada 1914–1916, a lucrat pentru firma Delaunay-Belleville. Aici a creat alte trei modele de avion. Printre ele, avionul Coandă-1916, cu două motoare montate lângă coadă.

Contribuții în construcții și industrie
Henri Coandă a inventat un material decorativ numit beton-bois. Acesta a fost folosit la Palatul Culturii din Iași, finalizat în 1926. În același an, Coandă a dezvoltat un aparat pentru detectarea lichidelor subterane. Dispozitivul era util în explorarea zăcămintelor petroliere.

Ulterior, în zona Golfului Persic, a proiectat un sistem de foraj marin. Acesta permitea extracția de petrol în larg.

Descoperirea Efectului Coandă
După prăbușirea avionului Coandă-1910, a observat un fenomen neobișnuit. Flăcările și gazele incandescente rămâneau lipite de fuselaj. A studiat acest fenomen timp de peste 20 de ani. Împreună cu colegii, a definit comportamentul curgerii fluide.

Fenomenul a fost numit mai târziu Efectul Coandă de Albert Metral. Efectul are aplicații esențiale în tehnologia zborului supersonic. De asemenea, este folosit în numeroase invenții din aviație.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.