Scandalul microbuzelor școlare electrice
Noi informații dezvăluie diferențe uriașe în prețurile plătite pentru microbuze școlare electrice. Județul Sălaj a achiziționat microbuze cu 118.000 euro bucata. La Iași, același tip de microbuz a costat 203.000 euro. În județul Olt, prețul a urcat la 262.000 euro. Diferențele sunt uriașe și ridică suspiciuni de achiziții supraevaluate. Potrivit calculelor Reporter de Iași, valoarea reală a unui microbuz este de aproximativ 100.000 euro. Estimarea include vehiculul, carosarea, certificările și profitul firmei. În 2024, toate cele trei contracte au fost câștigate de firma Aveuro Internațional. Comparația arată clar discrepanțele: Iași cumpără 29-30 de microbuze, în timp ce Sălaj primește 51 cu aceeași sumă.
Minciuni și justificări false
La Iași, liderii PNL au susținut că specificațiile tehnice au fost impuse de Ministerul Educației. Ei au afirmat că nu puteau modifica termenii caietului de sarcini. Ministerul a arătat însă că specificațiile erau doar orientative. Declarațiile oficialilor ieșeni sunt considerate mincinoase. Mai multe consilii județene din alte zone au schimbat specificațiile tehnice. Aceștia au obținut microbuze mai fiabile și prețuri mai bune.

Exemple din alte județe
Unele consilii județene au modificat cerințele pentru a obține avantaje. S-au ajustat caracteristici precum puterea motorului și capacitatea bateriilor. Rezultatul a fost o eficiență mai mare și costuri reduse. Lungimea maximă a microbuzelor, fixată la 6.800 mm în caietul ieșean, a fost modificată în alte județe. Exemple clare sunt Brașov, Călărași, Constanța, Ialomița, Sibiu, Timiș, Hunedoara, Bistrița și Botoșani. Diferențele arată flexibilitatea pe care autoritățile o aveau, dar pe care Iașiul a ignorat-o.