CATL și revoluția bateriilor sodiu-ion
Producătorul chinez CATL a început producția de test pentru noua baterie sodiu-ion Naxtra. Aceasta ar putea costa doar 10% față de una litiu-ion și promite o durată de viață de până la 5 milioane km. CATL este lider mondial în producția de baterii și intenționează să lanseze producția de serie până la finalul anului 2025, cu primele implementări pe mașini electrice chinezești în 2026.
Ce aduce nou tehnologia sodiu-ion
Compoziția bateriei are la bază sodiul, un material abundent și ieftin, prezent în sare. Noua baterie nu necesită litiu, nichel, mangan sau cobalt. Până acum, CATL reușise să reducă costurile prin bateriile LFP, care folosesc litiu, fier și fosfați, economisind deja 30–60% la producție. Cu noua tehnologie, costurile pot scădea chiar mai mult.
Performanțe și durabilitate
Bateriile sodiu-ion nu sunt complet noi, fiind utilizate anterior în centrale de rețea, unde densitatea energetică mai mică și greutatea ridicată le limitau aplicabilitatea auto. Naxtra schimbă situația, având o densitate de 175 Wh/kg, similară bateriilor LFP. Ele rezistă la temperaturi extreme, între -40 și +70 de grade Celsius, și păstrează 90% din putere chiar la -40. Durata de viață este estimată la 10.000 de cicluri, echivalentul a 5 milioane km.

Siguranță și impact pe piață
Noua compoziție elimină riscul de incendii, pentru că nu include materiale ce pot susține combustia. Primele loturi de baterii au fost deja livrate către șase producători auto chinezi. Chiar dacă prețul final nu va fi exact 10% din cel al bateriilor litiu-ion, ci poate 20–25%, avantajul rămâne uriaș. Mașinile electrice echipate cu aceste baterii ar putea fi cu 7.000–10.000 de euro mai ieftine.
Această inovație poate schimba radical piața auto globală, punând presiune uriașă pe producătorii occidentali care depind încă de bateriile litiu-ion mult mai costisitoare.