Noul sistem de taxare rutieră

Transportatorii de marfă vor plăti TollRo în funcție de distanța parcursă. Autoturismele vor achita rovinieta în funcție de perioadă și emisii. Ministerul Transporturilor a semnat contractul pentru implementarea sistemului electronic de tarifare rutieră. Sistemul va calcula suma datorată pe baza distanței, caracteristicilor vehiculului și traseului urmat. TollRo se aplică vehiculelor de marfă peste 3,5 tone, calculată după distanță. Autoturismele vor achita rovinieta conform perioadei de utilizare și normei de poluare. În prezent, plata se face doar după durată, fără raportare la emisii.

Modul de funcționare

Taxa TollRo pentru vehicule grele va fi calculată în funcție de distanță, timp de staționare și clasa de emisii. Aceasta înlocuiește actualul sistem de abonamente fixe. Pentru autoturisme, rovinieta rămâne, dar se va calcula după durată, distanță și normă de poluare. Se aplică principiul „poluatorul plătește”. Identificarea vehiculelor va fi posibilă prin trei metode: echipament de bord conectat la satelit, aplicație mobilă sau tichet electronic. Monitorizarea traseelor va fi continuă, iar suma calculată va fi virată direct în contul CNAIR. Noul sistem este compatibil cu modele similare din alte state UE.

Implementare și finanțare

Proiectul are trei etape: dezvoltarea sistemului informatic, achiziția echipamentelor și crearea infrastructurii de control. Finalizarea este prevăzută până la 31 decembrie 2026. Finanțarea se face prin PNRR. Din 1 septembrie, tarifele pentru rovinietă cresc de la 28 la 50 de euro. Amenzile pentru lipsa rovinietei se vor dubla. Contractul are valoarea de aproape 282 milioane lei, semnat pe 31 iulie 2025. Partenerii sunt Ministerul Transporturilor și CNAIR. La final, sistemul cu abonamente fixe va fi înlocuit complet. Scopul principal al TollRo este reducerea emisiilor și promovarea vehiculelor mai puțin poluante.

adevarul.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.