Autostrăzile Moldovei: A7 prinde contur după ani de așteptare

Autostrăzile au apărut târziu în Moldova. Primii kilometri au fost deschiși acum mai puțin de șase ani. Drumul nu a fost lin. Între șantiere, amânări și neînțelegeri, proiecte majore își caută direcția.

Autostrada A8 este așteptată de decenii, dar nu reușește să prindă startul. Tronsonul Brașov–Bacău din A13 există doar pe hârtie. Totuși, o șosea de mare viteză începe să lege sudul de nord. Autostrada A7 are deja peste un sfert circulabil, iar alți kilometri urmează să fie deschiși.

Primele inaugurări și situația lucrărilor

A7 pornește din Ploiești și ar trebui să ajungă la Siret, la granița cu Ucraina. Autostrada va avea circa 453 km. În 2020 au fost deschiși primii 16,3 km, parte a Centurii Bacău. Ulterior, lucrările au început pe mai multe tronsoane.

Între Ploiești și Buzău sunt 63,25 km împărțiți pe trei loturi. Lotul 1 Dumbrava–Mizil, construit de Pizzarotti, a fost inaugurat în 2024. Lotul 2 Mizil–Pietroasele, de 28,3 km, ar putea fi inaugurat în acest an, deși întârzierile la poduri au complicat situația. Lotul 3 Pietroasele–Buzău, de 13,9 km, realizat de companii turcești, are șanse mari de finalizare până la finalul anului.

Dincolo de Buzău spre Focșani

De la Buzău la Focșani, tronsoanele s-au inaugurat etapizat în 2024 și 2025. Dacă lucrările merg conform planului, în noiembrie s-ar putea circula de la Ploiești până la Focșani. Totuși, lipsa finanțării și problemele tehnice pot amâna termenul.

Focșani – Bacău – Pașcani

Porțiunea Focșani–Bacău e împărțită în trei loturi mari, iar Bacău–Pașcani în alte trei. Toate ar trebui terminate până în noiembrie 2025, dar realitatea arată altfel. Cel mai optimist scenariu arată doar un tronson finalizat, Tișița–Adjud. Restul ar trebui încheiat până în august 2026, pentru a nu pierde banii PNRR.

Dacă termenele sunt depășite, finanțarea europeană se pierde, iar costurile rămân la bugetul național. Cel mai probabil, tronsonul Săbăoani–Pașcani va fi finalizat prin împrumuturi.

Pașcani – Suceava – Siret

Între Pașcani și Suceava sunt două loturi, totalizând aproape 62 km. Contractele nu au fost semnate din cauza lipsei sursei de finanțare. România a propus ca acest tronson să fie inclus în proiectul ReArm Europe 2030, ca parte a coridoarelor de mobilitate militară. Însă deciziile de finanțare nu sunt clare.

Pentru segmentul Suceava–Siret, de 55 km, se lucrează doar la documentație. Licitația pentru proiectant și constructor nu a fost lansată. Nici finanțarea nu este asigurată.

Perspective și concluzii

Până acum, circa 124 km din A7 sunt deschiși. Până la finalul anului se pot adăuga realist 42 km, iar în scenariul optimist, până la 77 km. Finalizarea întregului proiect depinde de mobilizarea constructorilor și de capacitatea Guvernului de a asigura finanțarea.

Mâine va urma analiza despre Autostrada A8, aflată într-o situație mult mai complicată.

spotmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.