Planul B pentru autostrăzile Moldovei discutat la Iași
Reprezentanți ai autorităților locale și naționale s-au întâlnit recent la Iași pentru a analiza situația autostrăzilor A7 și A8. Evenimentul, organizat de Asociația „Hai că se poate”, a evidențiat problemele legate de finanțare și implementare. Conferința a avut loc fără miniștrii transporturilor și investițiilor, ocupați la București, dar au participat secretari de stat, parlamentari și oficiali locali.
Finanțarea autostrăzilor A7 și A8
Conform Ziarului de Iași, A7 până la Pașcani beneficiază de fonduri nerambursabile din PNRR. Segmentele A7 de la Pașcani spre Suceava și Siret, dar și A8, concurează pentru finanțări prin programe militare europene. Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a explicat că Moldova este inclusă într-un plan strategic. Segmentele A8 din județul Iași și A7 din Suceava ar putea primi bani prin mecanismul SAFE.

Întrebări și critici privind exproprierile
Cătălin Urtoi, organizator al conferinței, a ridicat problema lipsei de fonduri pentru exproprierile de pe traseul montan al A8. El a cerut explicații privind Planul B, în cazul în care finanțarea militară nu se materializează. Scrioșteanu a răspuns că relocarea de fonduri din alte programe este posibilă. De asemenea, finanțarea prin programul CEF, care acoperă 50% din costuri, rămâne o opțiune viabilă.
Critici dure și comparații cu alte proiecte
Petru Movilă, coautor al Legii A8, a criticat lipsa de implicare a autorităților. El a cerut tratament egal pentru Moldova și a comparat situația cu progresul drumului expres București–Craiova. Movilă a întrebat retoric: „Ce făceam dacă nu era războiul din Ucraina, îngropam autostrada?”. În replică, Scrioșteanu a promis că hotărârea de guvern pentru Centura Podu Iloaiei va fi adoptată în două-trei săptămâni.