Modificările propuse de Ministerul Afacerilor Interne au ca obiectiv întărirea cadrului legislativ pentru protecția juridică a polițiștilor și armonizarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului cu deciziile recente ale Curții Constituționale a României.

Decontarea cheltuielilor de asistență juridică Pentru a asigura o protecție juridică adecvată polițiștilor, s-au stabilit condițiile în care aceștia pot beneficia de decontarea cheltuielilor de asistență juridică în cazurile în care sunt implicați în procese penale sau civile legate de îndeplinirea atribuțiilor de serviciu sau în cazul în care sunt victime ale unor fapte de ultraj.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este MCZoPTQ0MCZoYXNoPTYwMjI4NWJlYzRjZjRkMzJhNjA2OWRjOTNjYzFjOWQ1.thumb_.jpg

Această decontare reflectă sprijinul instituțional acordat polițiștilor care devin părți într-un proces penal sau civil legat de exercitarea atribuțiilor de serviciu, ținând cont inclusiv de prezumția de nevinovăție. Cheltuielile de asistență juridică acoperite includ exclusiv sumele efectiv plătite avocaților pentru asistență și reprezentare în cadrul proceselor respective și nu includ alte costuri judiciare. Plafonul maxim pentru decontarea acestor cheltuieli este echivalentul câștigului salarial mediu brut utilizat pentru fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Răspunderea materială a polițistului pentru pagube produse unității S-au clarificat prevederile referitoare la răspunderea materială a polițistului, în conformitate cu deciziile Curții Constituționale și cu nevoile instituției. Polițistul răspunde civil pentru pagubele produse cu vinovăție patrimoniului unității sau Ministerului Afacerilor Interne prin acțiuni sau inacțiuni care nu sunt legate de atribuțiile de serviciu.

Excepțiile de la răspunderea materială includ situațiile în care pagubele au fost cauzate în limitele legii, generate de riscul normal al serviciului, produse pe timpul intervențiilor urgente, din cauze de forță majoră sau caz fortuit, ca urmare a executării dispozițiilor superiorului ierarhic, în situații de legitimă apărare, în stare de necesitate sau constatate după trecerea unui termen de 3 ani de la data producerii lor.

Reconsiderarea interdicției privind tatuajele Candidații pentru funcții vacante prin încadrare directă, reîncadrare sau transfer nu trebuie să aibă tatuaje sau elemente ornamentale pe față, gât sau alte zone ale capului. Sunt interzise tatuajele și elementele ornamentale care incită la violență, ură sau discriminare sau care au conotații politice, fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe.

Alte modificări

  • Reglementarea acordării gradelor profesionale pentru absolvenții Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” în funcție de vechimea în structurile MAI.
  • Instituirea posibilității aplicării măsurii de „atenționare” ca măsură administrativă cu rol preventiv.
  • Stabilirea modalității și criteriilor pentru repartizarea absolvenților instituțiilor de învățământ ale MAI.
  • Reevaluarea masterului profesional, destinat atât celor fără cursuri de formare inițială cât și agenților de poliție absolvenți de studii superioare, în funcție de anumite condiții legale.
  • Reducerea termenului de interdicție pentru modificarea raporturilor de serviciu de la 5 la 3 ani pentru agenții de poliție absolvenți ai programului de master profesional pentru formarea ofițerilor de poliție.

Modificările stabilite în funcție de nevoile polițiștilor și ale instituției, în acord cu propunerile organizațiilor sindicale și ale societății civile Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului care modifică Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului a parcurs procedurile de transparență decizională. Organizațiile sindicale, polițiștii și societatea civilă au avut ocazia să formuleze propuneri concrete, inclusiv în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Afacerilor Interne.

Ministerul Afacerilor Interne acționează pentru protejarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, apărarea proprietății publice și private, protecția civilă și gestionarea situațiilor de urgență, menținerea ordinii publice, prevenirea și combaterea faptelor antisociale, respectarea regimului juridic la frontierele de stat, gestionarea statutului juridic al străinilor și îndeplinirea altor atribuții potrivit legii.

Aceste informații au fost furnizate de către: https://www.gov.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.