Statul cheltuie sume „absolut nesimțite” pentru partidele politice, spune europarlamentarul Vlad Gheorghe
Bugetul de campanie al lui Vlad Gheorghe
În emisiunea #Rezist de la DC News TV, moderată de Oana Stănciulescu, s-au discutat cheltuielile mari ale partidelor politice. Jurnalista a observat că sumele alocate campaniilor electorale sunt din ce în ce mai mari. Banii pentru panouri publicitare, costisitoare, ar putea fi folosiți mai eficient în alte domenii. „Sunt niște sume enorme care ajung la partide și care tot cresc”, a spus Stănciulescu. Ea a întrebat dacă formula de calcul a acestor cheltuieli nu ar trebui amendată.
Dificultățile unui candidat independent
Europarlamentarul independent Vlad Gheorghe a vorbit despre provocările întâmpinate de candidații independenți. „Eu am avut un buget de aproximativ 17.000-18.000 de euro pentru campanie. Este extrem de greu să fii independent în România din punct de vedere financiar și logistic.” Gheorghe a menționat că a cheltuit și în precampanie, evidențiind dificultățile financiare și logistice ale unui candidat independent.
Critica sumele cheltuite de partide
Vlad Gheorghe a criticat sumele mari cheltuite de partidele politice, numindu-le „absolut nesimțite”. El a recunoscut că este necesar ca statul să susțină partidele pentru a preveni influențele oligarhice, dar cheltuielile au scăpat de sub control. „Au scăpat de sub control de când partidele mari din România colaborează”, a spus Gheorghe. El a subliniat nevoia de reglementări mai stricte pentru a asigura o concurență echitabilă și a preveni risipa de fonduri publice.
Finanțarea partidelor în 2024
În anul electoral 2024, partidele politice din România au primit suma record de 314 milioane de lei din bugetul de stat. Aceasta este cea mai mare alocare financiară din istoria finanțării publice a partidelor din România, depășind precedentul record de 258 milioane de lei. Sumele au fost împărțite între principalele cinci partide politice. PSD și PNL au fost printre cei mai mari beneficiari în 2023, cu cheltuieli de 62,08 milioane de lei, respectiv 50,45 milioane de lei. Aceste sume sunt destinate în principal promovării prin diverse canale media. Creșterea subvențiilor a stârnit controverse în contextul măsurilor de austeritate impuse în alte sectoare bugetare.