Amenințări și Provocări pentru Fan Courier
Patronul Fan Courier, Felix Pătrășcanu, a dezvăluit că a fost amenințat de un comandant de poliție. Acesta i-ar fi spus că îi va distruge afacerea, sfătuindu-l să o închidă voluntar. Pătrășcanu și-a început cariera cu un calculator 386, amintindu-și provocările antreprenorilor din anii ’90.
În 1997, după ce a părăsit Cargus, Pătrășcanu a găsit un post bine plătit. Salariul de atunci, 300 de dolari, era considerat excepțional. Însă, a decis să-și înceapă propria afacere, transformându-se astfel în antreprenor.
Provocările începutului în curierat
Pătrășcanu își amintește de „perioada romantică a curieratului” în România. Pentru a transporta coletele, construise o rețea în fiecare oraș reședință de județ. Coletele erau trimise cu trenul sau autobuzul, prin „nașul” CFR-ului. Acest sistem funcționa doar pentru un număr redus de colete.
Pe măsură ce afacerea sa creștea, și-a achiziționat un calculator 386. Însă, în loc să investească banii în mașini, a cumpărat un sediu. Privind retrospectiv, Pătrășcanu consideră această decizie o greșeală.
Experiența tensionată cu poliția
Patronul Fan Courier a trecut prin experiențe neplăcute. A fost reținut o zi întreagă la o secție de poliție, unde i s-a cerut să declare cum a „furat” baza de clienți Cargus. Când patronul Cargus a venit personal la secție, Pătrășcanu a rupt declarațiile și a cerut să plece. I-a spus comandantului că va merge la presă, iar acesta l-a amenințat că îi va distruge afacerea.
Astăzi, Felix Pătrășcanu consideră că mediul investițional s-a îmbunătățit semnificativ, încurajând antreprenoriatul.

Evoluția pieței de curierat
Curieratul a înregistrat un boom odată cu apariția telefoniei mobile în România. De la câteva zeci de expediții zilnic, Fan Courier a ajuns la mii de expediții. Patronul companiei consideră că există loc de creștere pe piața din România.
Rezultatele studiului „Profil de antreprenor 2024”
Conferința „Profil de antreprenor 2024” a prezentat și rezultatele studiului ING Bank și Impact Hub. Studiul a analizat evoluțiile mediului antreprenorial din România, evidențiind schimbările majore din ultimii 30 de ani.
Schimbările mediului de afaceri
În ultimele trei decenii, numărul firmelor din România a crescut semnificativ. Dacă la începutul anilor ’90 doar un procent mic de afaceri era în rural, astăzi 32% se află acolo. Cu toate acestea, profitabilitatea rămâne predominantă în mediul urban.
Importanța educației în afaceri
Studiul arată că peste 50% dintre antreprenori au studii superioare, sugerând o corelație între educație și veniturile mai mari. Cei cu studii avansate tind să câștige peste 2.000 de euro lunar.