Primăria Sectorului 4 propune taxarea proprietarilor de mașini fără loc de parcare
Primăria Sectorului 4 a propus un proiect de hotărâre în Consiliul Local pentru taxarea mașinilor fără loc de parcare.
Această taxă ar putea intra în vigoare la 1 ianuarie 2025, dacă va fi aprobată de Consiliul Local.
Valoarea taxei nu este menționată încă în documentul oficial.
Scopul proiectului este descurajarea achiziției de mașini fără locuri de parcare și finanțarea construirii de parcări noi.
Cum se va aplica taxa
Taxa va fi instituită pentru o perioadă de 10 ani, începând cu 1 ianuarie 2025.
Se va aplica persoanelor fizice și juridice care nu dețin locuri de parcare în Sectorul 4.
Veniturile obținute vor fi folosite pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere și mobilitate urbană.
Cetățenii pot trimite sugestii și propuneri Primăriei până la 30 noiembrie 2024.
Definiția locului de parcare
Locul de parcare este definit ca un spațiu prevăzut în documentațiile de urbanism pentru această destinație.
Poate fi deținut prin proprietate, contract de închiriere/comodat sau abonament achitat anual.
Obligațiile de plată
Proprietarii de vehicule trebuie să achite taxa anual până la 31 martie.
Dacă dobândesc un loc de parcare sau vehicul în timpul anului, vor plăti proporțional cu perioada rămasă.
Cei care dețin mai multe mașini trebuie să plătească taxa pentru fiecare vehicul, dacă nu au suficiente locuri de parcare.
Excepții de la plată
Nu vor plăti taxa cei care:
- Dețin terenuri sau spații private pentru parcare.
- Au contracte de închiriere/comodat valabile pentru parcări publice sau private.
- Dețin abonamente pentru parcări publice gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
- Se încadrează în categoriile prevăzute de lege pentru scutiri de taxe și impozite locale.
Motivele introducerii taxei
Primarul Daniel Băluță susține că această taxă are scopul de a reduce poluarea și a descuraja achiziția de mașini.
Fondurile colectate vor sprijini proiectele de parcare și optimizare a mobilității urbane.
Sectorul 4 are 182.000 de vehicule și doar 67.303 locuri de parcare, o situație ce generează haos urban.
Strategia integrată de dezvoltare urbană
Strategia Bucureștiului 2021-2030 arată un deficit sever de locuri de parcare în raport cu numărul de mașini.
Doar unul din șapte proprietari de mașini plătește anual o taxă pentru loc de parcare.
Creșterea numărului de mașini este accelerată, în special prin importuri de vehicule second-hand ieftine.
Lipsa măsurilor clare de descurajare a deținerii de autoturisme contribuie la această problemă.